Ederlezi, un himne dels roms del Balcans

Ederlezi és una cançó tradicional de la comunitat rom dels Balcans. És una cançó, per a aquest grup ètnic, amb un alt valor simbòlic. Es va fer coneguda al públic occidental, sobretot, arran de la pel•lícula d’Emir Kusturica, El temps dels gitanos.

L’origen de la cançó té a veure amb l’arribada de la primavera. El dia 6 de maig es fa una festa per celebrar-la, quaranta dies després de l’equinocci.

Se n’han fet una infinitat de versions, des de la del grup de rock Bijelo Dugme, que en va fer una de les primeres en serbocroat a principis dels anys setanta (amb una lletra diferent), fins a algunes de molt actuals. La més famosa, però, és la que podem sentir a la pel•lícula de Kusturica, que és una de les versions més impressionants que n’he sentit.

N’hi ha una infinitat de versions, com les del grup nord-americà Beirut, el grup polonès Dikanda,  Goran Bregovic, el més conegut dels músics balcànics, la cantant albanesa Besa Kokedhima, dels catalans Barcelona Gipsy Klezmer Orkestra, o la versió kurda. Si cliqueu sobre el nom dels intèrprets, la podreu sentir.

Vull donar les gràcies a Maria del Mar Vanrell, que m’ha fet conèxier la versió de BGKO i la verisó kurda.

Lletra original en romaní:
Sa me amala oro kelena
Oro kelena, dive kerena
Sa o Roma daje
Sa o Roma babo babo
Sa o Roma o daje
Sa o Roma babo babo
Ederlezi, Ederlezi
Sa o Roma daje
Sa o Roma babo, e bakren chinen
A me chorolo, dural besava
Amaro dive, amaro dive
Amaro dive, Ederlezi
Ediwado babo, amenge bakro
Sa o Roma babo, e bakren chinen
Sa o Roma babo babo
Sa o Roma o daje
Sa o Roma babo babo
Ederlezi, Ederlezi
Sa o Roma daje

Traducció, bastant lliure, al català:
Tots les meus amics ballen el horo (dansa tradicional balcánica)
Tot ballant el horo celebren el dia de festa
Tots els rom, mare meva
Tots els rom, pare
Tots els rom, oh, mare meva
Tots els rom, pare, pare
Ederlezi, Ederlezi
Tots els rom, mare meva

Tots els rom, pare, sacrifiquen xais
Però jo, pobre, em trobo sol
Un dia romaní, el nostre dia
El nostre dia, Ederlezi

Ens ofereixen, Pare, un xai
Tots els rom, pare, sacrifiquen xais
Tots els rom, pare, pare
Tots els rom, oh, mare meva
Tots els rom, pare, pare
Ederlezi, Ederlezi
Tots els rom, mare meva

Anuncis

Deixa un comentari

